Vi tilbyr vanntilvenning

Kunnskapsdepartementet gir kommunale og private barnehager mulighet til å søke midler til vanntilvenning. Vi har benyttes oss av dette og fått tilskudd siden 2018.

Vi har en barnehage med beliggenhet i tilknyttning til hunnebunn. Vi har egen strand, brygge og robåt. Det å ferdes ved vannet er dermed noe vi i barnehagen gjør til stadighet. Alle våre ansatte har godkejnte livreddningsprøver, og vi er veldig sikkerhetsbevvist ved vannet.

Å kunne tilby vanntilvenning til de eldste barna i barnehagen, ser vi på som en invistering i barnas fremtid. Målet med vanntilvenning er at barna skal bli kjent med, og trygg i vann. Dette ikke er en svømmeskole, men tilvenning i den begynnende svømmeopplæringen. Her øver de på å bli trygge på å få vann over hode og i øyene. De øver på å flyte og forflytte seg rundt i vannet.

Vi har et samarbeid med kongstensvømmerne, så vi er i barnebassenget der barna står oppreist selv. Det er en instruktør med som følger opp barna over de ukene de er der, og hjelper de med progresjonen.

Vi overfører disse teknikkene og erfaringen med vann til vår egen badestrand og brygge om sommeren.