Mattilbud

Vi er en fullkost barnehage. En fullkost barnehage betyr at barna får alle måltidene servert fra barnehagen. Dette innebærer frokost, lunsj og fruktmåltid. Vi har varmmat minst en gang pr uke. Varmmaten tilberedes sammen med barna så langt det lar seg gjøre, og serveres til lunsj måltidet.

Frokost:  Vi serverer ett brødmåltid eller havregrøt til frokost. Vi er opptatte av å variere på hva som serveres. Det kan nevnes at vi blandt annet serverer fiskepudding, kalkunpølse, tube oster, kjøttpålegg, makrell i tomat og ost. Barna får tilbud om vann og melk.

Lunsj: Vi serverer grønnsaker til hvert lunsjmåltid, både kokte og rå grønnsaker benyttes. Her er vi opptatte av variasjon, slik at barna blir kjent med ulike grønnsaker. Vi varierer på pålegg som serveres, har alltid ett godt utvalg å velge blandt. barna får tilbud om melk og vann.

(foreldrene har med en matpakke til lunsj på tur etter avtale)

Varmmaten vi serverer til lunsj varierer. ofte lager vi oss en plan over eksempevis 5 retter vi har over litt tid, slik at barna rekker å bli kjent med retten. Vi etterstreber mest mulig hjemmelaget mat fra bunnen av, og har ett bevist forhold til prosessert mat som posesuppe og lignende.

Fruktmåltidet-  Vi serverer knekkebrød med tubepålegg og frukt. Frukten varieres slik at barna blir kjent med ulike smaker og frukter. Barna tilbys vann.